דפים

יום שלישי, 2 במרץ 2010

ראיון עם מורה ליפנית!

עכשיו משהו חדשדנדש.
יואב, בן ה-20, הוא מורה מוסמך ליפנית.
יש לו תעודת 1 J.L.P.T (ראשי תיבות של Japanese Language Proficiency Test , על הנייר – דובר יפנית ברמה של שפת אם).

מתי החלטת להיות מורה ליפנית?
זה נמצא אצלי בראש כבר די הרבה זמן, פחות או יותר לפני שנה התחלתי באמת ללמד, ולבנות תוכנית לימוד משלי שתתאים ותעבוד כמו שצריך. כמו כן הקמתי קבוצות לימוד באינטרנט.

יש לך הרבה תלמידים?

כרגע אני מלמד שמונה תלמידים. היו הרבה יותר שרצו אבל לא כולם עמדו בדרישות או שפשוט לא היה לי זמן לזה, אני חייל.

למה החלטת ללמוד יפנית?

למה? זה היה לפני הרבה הרבה שנים. באופן כללי רציתי ללמוד משהו יחודי, ואז הכרתי סדרות אנימה ביפנית. נורא אהבתי את השפה והתחלתי לקרוא יותר על יפן ועל התרבות שלה. השפה נשמעה לי ממש טוב אז החלטתי ללמוד אותה. אין סיבה מסויימת. לא חשבתי גם מה זה ייתן לי פשוט למדתי. מן הסתם בצורה חובבנית ועם הזמן זה נעשה יותר רציני.

באיזו צורה אתה מלמד?

טוב אז ככה, קודם כל התחלתי ללמד במסנג'ר בחינם. מסיבה אחת;
אני לא מאמין במורים שמלמדים ללא תוכנית לימוד מסודרת ומוכחת כעובדת. קודם כל צריך לבנות תוכנית רואיה לדעתי,ורק לאחר מכן להתפרנס מזה.
כשאני אסיים לסדר את תוכנית הלימוד שלי, אתחיל לקחת כסף וגם אז לא אדרוש מחיר מופקע.
אני דוגל בללמד תלמידים ברמה אקדמאית. אסור לזלזל באינטליגנציה של התלמידים ולתת להם את הרושם שהם דוברים יפנית כי הם יודעים כמה משפטים.
צריך לגרום לתלמידים לשאול "למה?" ולא "איך?" להגיד את זה ואת זה.
"למה?" זו שאלה הרבה יותר חכמה מ"איך?". ככה זה עובד גם במתמטיקה.
"למה?" משתמשים בנוסחה הזאת, לא "איך?" פותרים את התרגיל הספציפי הזה.

מה השאיפה שלך בחיים ?

להיות המורה לשפות
השאיפה היא כמובן ביפן.
זהו כמובן חלום שאני מקווה להגשים.
אם לא אז להיות בלשן.

איך למדת יפנית ?

זאת שאלה שבכנות, לא אוכל לענות עליה.
בהתחלה למדתי לבד וזה היה נורא קשה, לקחתי כמה קורסים בשגרירות היפנית.
בהמשך הדרך עזר לי מאוד דוקטור ליפנית, מארצות הברית, שהדריך אותי המון.
בסופו של דבר רוב הלמידה שלי הייתה עצמאית.
כעיקרון אפשר ללמוד שפה לבד, אבל זה דורש הרבה מוטיבציה.
לא הייתה חסרה לי מוטיבציה וזה מה שחשוב.

זה משהו שהתחיל מההורים האהבה ליפנית?

"אין קשר להורים. הם חשבו שזה סתם מוזר”.

היית מגדיר את עצמך אחר מכולם/שונה?

"לא מן הנורמה? לא בהכרח. אני חושב שהיו לי פשוט תחומי עניין אחרים”.

היו לך חברים בבית ספר שרצו ללמוד גם יפנית?

"לא היו”.

היית יחיד?

"כן, יחיד ומיוחד”.

הרגשת לבד?

"האמת שעד התיכון לא היו לי ממש חברים, רק בתיכון ממש מצאתי את עצמי”.

איך אתה מספיק ללמד למרות שאתה לוחם בגבעתי?

"השיעורים מתקימים בסופי שבוע. ולמרות שאני בצבא התלמידים שלי יכולים לצלצל אליי ולשאול שאלות. אני פנוי בשבילם 24 שעות”.

החברים שלך בצבא יודעים שאתה מלמד יפנית?

" הם יודעים והם ממש מתלהבים מזה”.

הם מקבלים את זה טוב או רע?

"הם מקבלים את זה, הם אפילו מבקשים ממני ללמד אותם מידי פעם”.

איזה מסר יש לך לאנשים שרוצים ללמוד יפנית ?

גם אם לפעמים הלמידה נראית קשה ומעיקה, אל תוותרו.
תזכרו שזאת בסך הכל שפה, הרבה אנשים למדו אותה לפניכם והרבה אנשים ילמדו אותה אחריכם.
"אם יש לכם עוד שאלות כלשהן, אם הייתם רוצים ללמוד יפנית, אם אתם צריכים עזרה או לשאול שאלות תפנו אלי”.
המסנג'ר של יואב: mihiro_chan@hotmail.co.jp

לסיום, אתם בטח מכירים את שחר, מוכרת ביוטיוב ובקהילה. בנוסף היא תלמידה של יואב ואני אראיין גם אותה כדי שתראו את הצד שלה בסיפור:

איך הכרת את יואב?
"הכרתי את יואב דרך חברה שלי שבמקרה יצא לי לשאול אותה אם היא למדה יפנית. היא סיפרה לי שהיא לומדת באינטרנט ושהמורה מלמד בשיטות אינטנסיביות ומעמיס בשיעורי בית (מה שמפחיד הרבה אנשים). כעיקרון, חשבתי שזה הרבה יותר טוב ממורה שלא נותן שיעורים בכלל. כי זה אומר שלא אכפת לו אם אתה מתרגל או לא, אם אתה יודע ואם משהו נכנס לראש שלך בכלל. אז ביקשתי ממנה שתקשר בינינו. כשהכרתי אותו יותר ולמדתי אצלו, הבנתי שאו שחברה שלי שיקרה, או שהיא פשוט עצלנית."

את נהנית משיטת הלימוד שלו? והאם היפנית שלך השתפרה בזכותו?

"קודם כל, היפנית שלי השתפרה פלאים! לקחתי קורס באלפי שקלים באוניברסיטה ואחרי שהתחלתי ללמוד עם יואב הבנתי שזה לא ממש ללמוד. התקדמתי ב 4 שיעורים הרבה יותר ממה שהתקדמתי בקורס ב4 חודשים.
שיטת הלימוד שלו מאוד טובה. הוא מצליח להציג את השפה בצורה לא מאיימת ואפילו פשוטה מאוד, הכל הופך לידידותי הרבה יותר."

ואיך הקשר ביניכם ? הוא נחמד או אכזרי?

"הקשר בינו לבין התלמידים מאוד ברור. הוא מורה ואנחנו תלמידים. ומעבר לזה, אנחנו מסתדרים ממש טוב. הוא מקשיב לתלמידים שלו, ומסביר שמונה פעמים עד שמבינים. *מסר לכל מערכת החינוך* זה מורה!"

אז בתור תלמידה, לסיום את ממליצה שילמדו אצלו?

"ממליצה ויותר. זה כמובן תלוי במידת הרצון ללמוד. אם יש מספיק כוח רצון, ההצלחה מובטחת! ואם אין, שאלוהים יעזור לאותו בנאדם שהעז לבזבז את זמנו של יואב".

2 תגובות:

Hero Grayson אמר/ה...

ייאיייי כתבה P=

אנונימי אמר/ה...

אמג עשו כתבה על יואב!XDDDDDDDDD
אני נחנקת כאן,מבכי,מצחוק,מהאימה.

בתור תלמידה לשעבר אני חייבת להמליץ
השיעורים מיוחדים במינם
ובאמת לומדים והוא אחלה של מורה3>
רק תיזהרו שלא ישלח אתכם לגרדוםD;